Шановні відвідувачі! Я рада вітати на своїй персональній сторінці всіх, хто має відношення до навчального процесу та вивчення англійської мови! Сподіваюсь, що матеріали сайту стануть вам в нагоді!

Методична діяльність


   

Усі наші задуми,
усі пошуки й побудови перетворюються на порох,
якщо учень не бажає вчитися.
(В. О. Сухомлинський)
         Актуальність теми. Стрімкий розвиток сучасних технологій диктує нові вимоги для тих, хто намагається йти в ногу з часом. Дивлячись на процес поширення іноземної мови в соціумі  через призму шкільної освіти, можна стверджувати, що сьогодні володіння англійською є обов’язком кожного сучасного учня, а вже завтра - невід’ємним атрибутом успішної дорослої людини. Розуміючи це, виникає дуже важливе завдання для  вчителя англійської мови - зуміти донести до учнів важливість знання мови ще з початкового етапу її вивчення, щоб через певний час мати  результат своєї діяльності.  За даними нещодавнього огляду Національної асоціації освіти США (National Education Association), учителі відзначають, що близько 60 % учнів є «незайнятими» або «невмотивованими». На жаль, така ситуація спостерігається не лише в США, а й у вітчизняній школі. Безперечно, передача знань від вчителя до учня не може бути ефективною без діяльності самого учня, тому мотивація навчання є необхідною складовою в процесі успішного оволодіння іноземною мовою, а проблема «Шляхи формування позитивної мотивації до вивчення англійської мови» є досить актуальною.
         Основна ідея досвіду. Працюючи над вказаною проблемою, переконалася, що до моменту вивчення іноземної мови і на самому його початку в учнів, як правило, присутня висока мотивація. Їм хочеться розмовляти англійською з ровесниками; вони прагнуть навчитися декламувати вірші і співати пісні іноземною. Цікавими є розповіді й презентації про життя й побут, звичаї й традиції англомовних країн. Багато учнів вбачають у вивченні іноземної мови щось нове, незвичайне чи навіть пригодницьке. Для частини учнів причина в тому, що люди з їхнього оточення не знають англійської, тому є можливість показати себе більш обізнаним у цій сфері; інша частина учнів відразу уявляє себе закордоном, гуляючи вулицями Лондона й спілкуючись з перехожими; ще хтось бачить себе студентом престижного ВНЗ. Тобто, майже у всіх є бажання володіти іноземною мовою, вміти підписувати листівки, вести бесіди, он-лайн листування тощо. Але тільки починається процес оволодіння іноземною мовою, ставлення учнів змінюється, мрії  про бездоганні знання зіштовхуються з реальністю – щоб їх отримати, потрібно докладати зусилля й наполегливо вчитися. В результаті зменшується мотивація, зникає зустрічна активність, слабне воля, спрямована на оволодіння мовою, знижується успішність вцілому, яка, в свою чергу негативно впливає на мотивацію. Та робота вчителя на цьому етапі не завершується, а навпаки – вимагає пошуку дієвих методів та прийомів шляхів формування мотивації до вивчення англійської мови.
         Технологія реалізації головної ідеї досвіду у навчально-виховному процесі. Зацікавити учнів до вивчення англійської мови – завдання не з легких. Проте, стрімкий розвиток сучасних технологій диктує нові можливості для тих, хто намагається йти в ногу з часом. Це відкриває широкі перспективи для роботи на уроці. Так, формувати та підтримувати  інтерес до англійської мови учнів молодших класів  мені допомагає використання яскравих малюнків до відповідної теми,  відео кліпів з  голосовим супроводом для проведення фізкультхвилинок, прослуховування аудіо записів носіїв мови з подальшим обговоренням чи розігруванням  діалогів. На початковому етапі навчання особлива увага приділяється ігровій діяльності. Саме гра значною мірою сприяє створенню на уроках сприятливого психологічного клімату, атмосфери розкутості та спілкування.
            Навчання англійської мови здійснюю за підручниками під авторством Оксани Карп’юк. Але для урізноманітнення інформації та з метою вдосконалення вмінь та навичок учнів користуюся додатковими матеріалами, не обмежуючись матеріалом шкільного підручника. Так, для активізації роботи й зацікавленості учнів на початку уроку практикую роботу зі сторінками з газет, журналів, де розміще­но інформацію, що стосується теми уроку, даючи завдання звернути увагу на конкретну інформацію, наголошуючи на важливості її по­всякденного використання.
         Переконалася, що в середніх та старших класах використання комп'ютерної мультимедійної презентації дозволяє за  мінімум часу  донести до учнів більший об'єм навчального матеріалу, ніж під час роботи з підручником, ознайомити з  новою лексикою з теми, провести різні види контролю.
         Безперечно, однією з основних методичних інновацій є інтерактивні методи навчання, які вже стали звичними елементами уроків. Так, починаючи вивчати тему або ж завершуючи її, використовую метод «Мозкового штурму» чи «асоціативного куща». Щоб зацікавити учнів, на початку вивчення теми часто використовую метод «Морський бій». Для цього розробила спеціальні картки, де кожній літері алфавіту відповідає певна цифра. Записавши на дошці ключове слово, прислів’я чи твердження цифрами, учні, користуючись картками, розшифровують його.
         Метод «Діаграма Вена»  використовую, наприклад, при вивченні теми «Харчування»(здорова та нездорова їжа), «Винаходи» (корисні та шкідливі відкриття).
         Цікавим методом навчання для учнів молодших класів є «Абетковий суп», коли учні по черзі витягують з кошика по літері чи звуку та придумують слово, яке починається з цієї літери, або з цього звука.   Вивчаючи теми «Професії», «Покупки» використовую рольові ігри із використанням допоміжних атрибутів для створення відповідного середовища й максимального приближення до реальності.
          Особливу роль відводю методу проектів. Учні виконують їх як у друкованому  вигляді, так і у вигляді презентацій («Спорт – це життя», «Вітальні листівки» «Улюблена тварина», «У кафе» і т.д.). Дієвим є метод «Реклама», коли учні описують певний предмет, будуючи речення й активізовуючи лексику.
         Безперечно, процес мотивування вивчення англійської мови не можливий без використання інноваційних освітніх технологій. На своїх уроках я використовую комп’ютерні технології у таких варіантах:
         як аудіо-візуальний засіб;
         як засіб для навчальних програм.
         З метою кращого засвоєння знань учнями використовую мультимедійні презентації, навчальні відео- та аудіо записи, фрагменти фільмів англійською мовою.
          З метою збереження фізичного здоров’я учнів, на своїх уроках використовую різноманітні фізкультхвилинки. Мета таких зарядок-релаксацій – зняти напругу, дати учням невеличкий відпочинок, викликати позитивні емоції, гарний настрій, що веде до кращого засвоєння матеріалу.
             Складовою навчально-виховного процесу є позакласна діяльність, котра сприяє підвищенню інтересу учнів до вивчення англійської мови, розширює їх словниковий запас, стимулює до поглибленого вивчення.
            Традиційно в середині лютого кожного року проводжу тиждень англійської мови. До проведення позакласних заходів залучаю якнайбільше учнів, намагаючись зробити їх масовими, всіх учасників нагороджую дипломами, а найактивніших – символічними подарунками. В рамках тижня англійської мови проводжу загальношкільну лінійку, різнотипні конкурси та країнознавчі вікторини; музичні перерви, квести, відкриті уроки тощо. У 2016-2017 навчальному році учні також долучилися до участі у всеукраїнському проекті “Тиждень англійської мови”, запропонованому ініціативою GoGlobal у співпраці з Міністерством освіти і науки України та Британською Радою в Україні.
         Традиційним стало проведення конкурсів на кращі римівки, вірші, кросворди, ілюстрації. Це розвиває почуття конкурентності, прагнення до лідерства.
         У 2016-2017 навчальному році учениця 9-го класу була залучена до написання науково-дослідницької роботи на тему «Лексеми для номінації поняття "Батьківщина" англійською мовою та їх значення"» й участі  у шкільному етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт з англійської мови, що відбувся серед учнів КЗ "Красносілківське НВО".
         Також учні Голиківської філії протягом двох років є учасниками засідання районного англомовного клубу «English Bridge», участь у якому дає змогу попрактикувати свої мовленнєві здібності, долучитися до конкурсних випробувань, побути в середовищі, де є більш активні, обізнані ровесники й отримати стимул вчитися краще.
         Виконання проектних робіт – складова частина шляхів зацікавлення учнів вивченням мови. Особливо, якщо тема роботи є актуальною та пов’язана із життям. Так, виконавши проектну роботу «My dear Motherland you are in my heart» у 2015-2016 навчальному році, у наступному році учнів знов зацікавила тема рідного краю і як результат – наступний проект країнознавчого характеру.
         Тож, технології проведення позакласних заходів забезпечують створення творчого настрою, відчуття захопленості, незвичайності та святковості.
         Безперечно, великий потенціал несе в собі вчитель, котрий має своєю особистістю та власним прикладом мотивувати до вивчення мови.  Тож, пам’ятаючи цю істину й працюючи за принципом, закладеним у словах В.О. Сухомлинського «Не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших», долучаюся до різноманітних конкурсів. Так, у 2015 році отримала 1-ше місце за участь у районному конкурсі «Вчитель року» у номінації «Англійська мова», у 2017 році  матеріали для участі у районній педагогічній виставці «Вернісаж педагогічної творчості» були відзначені у числі кращих.
         Таким чином, дослідження проблеми шляхів формування позитивної мотивації до вивчення англійської мови дало змогу зосередитися на актуальних та дієвих способах залучення учнів до процесу оволодіння вміннями й навичками. Дійшла до висновку, що у  процесі формування мотивації до навчання слід враховувати вікові особливості школярів, а також те, які завдання мотивації підходять до того чи іншого віку, і які особливості мотивації необхідно сформувати до кінця молодшого шкільного віку, щоб підготувати школяра до вирішення завдань наступного етапу розвитку його особистості.
         Переконана, що на формування у дитини позитивної мотивації в навчанні впливають установки батьків. Зазвичай батьки з високою потребою в досягненнях вимагають від своїх дітей більшої самостійності. Батьки з низькою потребою в досягненнях, як правило, надмірно опікають своїх дітей.
            Мотивація є запускним механізмом будь-якої діяльності, чи то є праця, спілкування, чи пізнання. Живить і підтримує мотивацію видимий, реальний, поетапний і кінцевий успіх. Якщо успіху немає, то мотивація згасає і це негативно позначається на виконавцеві діяльності. Тож, не втрачаю надію на успіх і прагну його досягти!


Комментариев нет:

Отправить комментарий